TPM

Tujuan penciptaan manusia untuk dijadikan khalifah: Ayat 30 al-Baqarah menyebut Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.

Perkataan khalifah biasanya lebih dikenali sebagai gelaran bagi ketua agama atau raja bagi sesebuah negara Islam. Misalnya Sayidina Abu Bakar adalah orang pertama menjadi khalifah selepas kewafatan baginda Nabi saw.

Namun terdapat beberapa ayat lain yang maksudnya khalifah bukan ketua agama atau raja.

Jadi dapatlah difahami iaitu khalifah membawa dua maksud, iaitu khalifah sebagai gelaran ketua agama atau raja sebagaimana yang biasa kita dengar, dan khalifah sebagai gelaran buat manusia yang mencapai darjat khalifah.

Jadi blog ini akan membicarakan tentang khalifah, yang bermaksud manusia khalifah.

Ertinya, jika Allah hendak menjadikan seorang khalifah bumi, bermaksud hendak menjadikan manusia sebagai sebaik-baik manusia, yang terhindar dari menjadi munafik dan kafir.

Ciri-ciri kekhalifahan:

Untuk menjadi khalifah, ayat 165 al-Anam dan ayat 69 al-Araf itu menggariskannya.

Ayat 165 al-Anam menyebut, 'Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Ayat ini menunjukkan asal kejadian manusia, bahawa setiap manusia dijadikan dengan ketinggian darjat yang beberapa sahaja, dan tidak sama antara seorang dengan yang lain.

Apabila ketinggian darjat yang dianugerahkan kepada manusia hanya beberapa sahaja ertinya manusia adalah makhluk yang banyak kekurangan, atau bisa disebut serba kekurangan. Dengan demikian, bagaimana hendak hidup di bumi ini - setiap manusia memerlukan keperluan asas seperti makan-minum, pakaian, tempat tinggal dan kesihatan. 

Dengan beberapa darjat itu ertinya tidak semua manusia mempunyai kemahiran dalam semua perkara termasuk keperluan asas itu tadi. Ada yang mahir dalam membuat rumah tetapi tidak mahir dalam membuat pakaian, ada yang mahir membuat rumah dan pakaian tidak mahir pula dalam menangani kesihatan, dan sebagainya.

Justeru, bagi memenuhi keperluan hidup di bumi ini setiap manusia memerlukan sokongan dari yang mempunyai ketinggian darjat tertentu. 

Jussteru, dengan keadaan ini manusia harus hidup saling bergantung satu sama lain. Jadi mesej ayat 165 itu ialah menghendaki manusia hidup dalam iklum saling bergantung hidup.

Jadi, ketinggian darjat yang Allah berikan itu adalah satu ujian seperti yang disebut oleh ayat 165 al-Anam. Ertinya mansia secara semula jadinya tidak boleh mengasingkan diri dari orang lain, atau dengan kata lain tidak boleh mementingkan diri sendiri.

Ayat 69 al-Araf menyebut, 'Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Nabi Nuh, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu. Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya'. Ayat ini membayangkan saling bantu membantu itu bermula dengan kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh.

Kelebihan itu ialah yang berkait dengan kerohanian iaitu akal (naluri, emosi, kasih sayang, sentimen dll), manakala kekuatan itu berkait dengan jasmani seperti mata, tangan, kaki, dll. Jadi saling bantu membantu itu bermua dengan menggunakan kelebihan dan kekuatan tersebut.

Manifestasi dari kelebihan dan kekuatan itu ialah harta - dengan kelebih akal dan kekuatan jasmani itu sestengah manusia dapat mengumpul harta. Justeru, harta juga dikira sebagai sebahagian dari kelebihan darjat, harus digunakan untuk membantu orang yang kekurangan. Ini sejajar dengan ayat 3 al-Baqarah. Kerana itulah Allah mengingatkan Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya'

Jadi, tidak berlebihan jika dikatakan bahawa ayat 165 al-Anam dan ayat 69 al-Ara itu dilihat sebagai soal pokok Islam. Ertinya, seluruh kandungan al-Quran bermula dari ayat 31 al-Baqarah hingga ayat terakhir al-Quran adalah berteraskan dua ayat ini. 

Ini termasuk ayat-ayat yang menyebut khalifah atau yang membawa maksud khalifah seperti ayat 62 an-Naml, yang menyebut bahawa Allah menjadikan manusia sebagai khalifah yang menguasai bumi (mengurus bumi) dan segala isi kandungannya sama yang hidup atau yang tidak hidup.

No comments:

Post a Comment