Gelaran khalifah disebut juga dalam Hadis yang
menyebut, Barangsiapa yang menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran bererti
ia adalah khalifah Allah swt, serta khalifah Kitab dan rasul-Nya di bumi. (Hadis
ini tercatat dalam Kitab Mukasyafah al-Qulub ms 181, karangan asal Imam
al-Ghazali).
Menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran lebih popular dengan sebutan amar
makruf nahi mungkar. Jelas, hadis ini menyatakan bahawa orang yang
menegakkan amar makruf nahi mungkar bererti ia adalah
khalifah (atau
sebaik-baik manusia).
Amar makruf nahi mungkar juga disebut dalam al-Quran. Ayat 110 ali-Imran
menyebut, Kamu (umat Islam) adalah umat
terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh
(berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Frasa kata dilahirkan untuk manusia bermaksud hidupnya untuk manusia, hidup untuk faedah manusia lain ini adalah yang disebut ayat 69
al-Araf, maka wajarlah untuk menyatakan bahawa sikap amar makruf nahi mungkar itu adalah kualiti bagi sebaik-baik manusia, yang bergelar khalifah.
Bezanya, amar makruf nahi mungkar itu faedah yang dinikmati orang lain adalah
secara tidak langsung, orang yang merasai kemanfaatan
dan kemaslahatan daripadanya tidak
seperti mana yang dirasainya ketika mendapat pertolongan atau sedekah.
Namun, mari kita lihat dahulu apakah konsep amar makruf nahi mungkar itu.
Mengikut hadis ini, amar makruf nahi mungkar ialah, Barangsiapa melihat kemunkaran ubahlah dengan
tangan, jika tidak mampu ubahlah dengan lidah, dan jika tidak mampu ubahlah dengan hati, tetapi ini merupakan selemah-lemah iman.
Apakah maksud selemah-lemah iman itu?
Tetapi mengikut ayat 110 ali-Imran menyebut bahawa amar makruf nahi mungkar mestilah
menggunakan tangan dan lidah. Alasannya ialah kerana ayat itu
menyebut ukhrijat ()
Ukhrijat
bermaksud dinampakkan kepada manusia
(boleh
dilihat amar makruf nahi mungkarnya)
atau dizahirkan. Ini bukan bermaksud
supaya kita menunjuk-nunjuk, tetapi menghendaki pelaksanaan nahi mungkar itu yang menggunakan kaedah
tangan dan lidah. Bukankah yang dilakukan dengan tangan dan lidah itu
sesuatu boleh dilihat (ukhrijat)?
Konsep ukhrijat itu
bertujuan agar amar makruf nahi mungkar itu
menjadi syiar agama, atau lambang keagamaan. Jadi ayat 110 itu
seolah-olah sebagai satu bentuk seruan
Allah swt agar amar makruf itu
menjadi suatu lambang kebesaran,
keagungan, kemuliaan Islam. Dengan hati konsep
nahi mungkar tidak dapat mencapai seruan tersebut.
Jadi di sini menunjukkan ada sedikit ketidaktentuan tentang maksud amar makruf
nahi mungkar. Yang manakah yang harus kita ikuti antara ayat
al-Quran atau Hadis berkenaan.
Apabila disebut akhlak Rasulullah saw ialah al-Quran, ertinya
akhlak baginda adalah berasaskan ayat-ayat al-Quran.
No comments:
Post a Comment