Khalifah (Pengganti)

 Ayat 62 an-Naml menyebut

Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi?

Mengikut ayat 62 itu menunjukkan khalifah ertinya pengganti. Mengikut ayat ini seseorang khalifah itu menjadi pengganti Allah:

memperkenankan doa orang yang menderita,

> menghapuskan kesusahan

> menguasai bumi

Siapakah dia orang yang menderita itu?

Orang yang menderita kerana penyakit, mengalami musibah seperti kebakaran, kemalangan, dsb. Golongan ini tidak semestinya orang miskin sahaja, tetapi termasuk orang kaya, orang yang gagah kuat jasmaninya; kalau berdoa, apakah yang dimintanya? Lalu, apakah yang dapat kita lakukan?

Orang yang kesusahan itu ialah orang miskin, anak yatim, orang tua yang keseorangan, dsb, tetapi tidak termasuk orang kaya atau seumpamanya; kalau berdoa apakah yang dimintanya? Lalu apakah yang hendak kita lakukan?

 

Jadi apabila Allah menyatakan siapakah yang memperkenankan doa itu ertinya Allah mengharap manusia menggantikan-Nya melepaskan manusia dari penderitaan dan kesusahan itu. Namun hakikatnya pertolongan itu adalah dari Allah, Allah mengaturnya melalui ciptaan-Nya, menggerakkan manusia-manusia tertentu yang mempunyai naluri kekhalifahan menunaikan doa mereka.

Misalnya, jika jiran kita sakit siapakah yang menolongnya memberi obat, atau menghantarnya ke klinik atau hospital; jadi orang yang membantunya itu sebagai pengganti Allah melepaskan penderitaannya.

Dalam suasana perkelahan, terdengar jeritan orang meminta tolong kerana anaknya sedang kelemasan, siapakah yang berusaha menyelamatkannya? Tentu sekali orang-orang yang ada di sekitar itu; orang itulah sebagai pengganti Allah melepaskan kesusahannya.

Mengikut ayat yang sama Allah menyeru manusia khalifah menggantikan-Nya menguasai bumi ini; menguasai bumi ini bererti mengurus bumi ini dari sebarang tindakan bermaharajalela melaku-kan kerosakan (al-Araf, 74).

Jadi peranan dan tanggung jawab sebagai pengganti itu ialah

mengurus manusia, dan mengurus bumi ini.

 

> Mengurus manusia bererti menjamin kehidupannya supaya jangan sampai ada manusia yang kesusahan atau menderita,

> Mengurus bumi bererti menjamin supaya bumi ini menjadi tempat tinggal manusia yang selamat dan sejahtera.

 

Justeru, apakah sikap kita selama menjalani hidup di bumi ini?

 

Riwayat berikut ini boleh kita jadikan sandaran bagi menjustifikasi persoalan ini. (Riwayat ini tercatat dalam kitab Mukasyafatul Qulub karangan Imam al-Ghazli, dalam bentuk dialog antara Nabi Musa dengan Allah).

                                                         

Allah swt:   Wahai Musa, apakah engkau sudah mengerjakan satu amal soleh untu-Ku?

Nabi Musa:  Wahai Tuhan-ku, aku telah mengerjakan solat untuk-Mu, berpuasa untuk-Mu, bersedekah untuk-Mu, sujud kepada-Mu, memuji-Mu, membaca kitab-Mu, dan berzikir kepada-Mu.

Allah swt:   Wahai Musa, adapun solatmu, maka itu adalah bukti nyata untukmu. Puasamu adalah perisai untukmu. Sedekah adalah naungan untumu. Dan tasbih adalah cahaya untukmu. Lalu amal perbuatan apa yang sudah engkau lakukan untuk-Ku?

Nabi Musa: Wahai Tuhan-ku, tunjukkanlah perbuatan itu agar aku boleh melakukannya untuk-Mu.

Allah swt:   Wahai Musa, apakah pernah mendukung wali-wali-wali-Ku? Apakah engkau pernah memusuhi musuh-Ku?

 

Riwayat ini menggambarkan apakah sikap yang Allah swt kehendaki sebagai pengganti.

 

Kamus Dewan memberi erti wali ialah orang yang diberi kuasa (dalam Islam) untuk mengurus anak yatim dan hartanya.

Ini bermaksud amalan perbuatan yang Allah tuntut buat kita melakukannya ialah amalan yang berkait dengan mengurus manusia itu; bukan amal ibadah seperti mengerjakan solat, berpuasa, bersedekah, sujud, memuji Allah, membaca al-Quran, dan berzikir itu.

Jadi, wali itu ialah orang yang menjadi wakil Allah mengurus manusia dan tempat tinggalnya.

 

Jadi apabila Allah menyebut hendak menjadikan seorang khalifah itu (al-Baqarah, 30) ertinya Allah mencipta manusia dan meletakkannya di bumi ini supaya menjadi manusia yang bergelar khalifah atau wali, yang agenda utamanya selama berada di muka bumi ini ialah mengurus kehidupan (manusia dan alam ini), bukan beribadah itu.


 

 


No comments:

Post a Comment