Tajdid

Tidak dinafikan apabila disebut tujuan penciptaan manusia untuk dijadikan khalifah itu ramai antara kita melihatnya sebagai suatu idea baru. Barunya itu adalah kerana hampir kita semua tidak pernah mendengarnya; baru sekarang ini ditimbulkan.

Tetapi apabila dilihat dari sudut rujukannya bahawa idea-idea yang dimaksudkan itu ialah ayat-ayat al-Quran dan Hadis sepatutnya idea kekhalifahan ini juga usianya sejak turunnya ayat-ayat tentang khalifah itu, atau paling tidak sejak kehadiran Nabi saw, lebih 1400 tahun yang lalu. Tak mengapalah, yang penting untuk menjadi seorang Islam kita harus kembali kepada idea kekhalifahan itu.

Jadi jika hendak dikatakan ini adalah idea baru, memang tidak boleh dinafikan. Dengan demikian jika orang akan mempersoalkan bolehkah kita melakukan pembaharuan dalam Islam? 

Terdapat beberapa hadis yang menggambarkan boleh dilakukan pembaharuan agama (Islam).

Sebuah hadis riwayat Abu Daud menyebut, Sesungguhnya Allah akan mengutus kepada umat ini (umat Islam) pada permulaan setiap abad orang yang akan memperbaharui (memperbaiki) urusan agamanya. (oleh Hurairah, status hadis soleh). Dengan jelas hadis ini menyebut Allah akan mengutus orang yang akan memperbaharui urusan agama.

Jadi hadis ini boleh dilihat sebagai legitimasi (pernyataan yang sah) boleh dilakukan pembaharuan Islam. Ini dilakukan sebagai upaya menangani persoalan-persoalan yang timbul dalam agama, dalam konteks permasalahan dan dinamika yang sentiasa berkembang.

John L. Esposito mengatakan dalam Ensiklopedi Oxford Dunia Islam Modern, tradisi pembaharuan dalam Islam dikenali dengan istilah tajdid. Secara estimologi berasal dari kata jadda-yujaddidu-tajdidan, yang bererti memperbaharui.

Dalam Bahasa Arab perkataan tajdid itu sendiri merupakan satu bentuk mashdar (sumber). Justeru tajdid itu boleh diertikan sebagai gerakan pembaharuan dalam kehidupan beragama; sama ada ianya dalam bentuk pemikiran maupun gerakan, yang menjawab provokasi yang menyangkut keyakinan dan urusan sosial umat.

Terdapat juga hadis yang senada dengan yang di atas ini.

Hadis Nabi saw menyebut Sesungguhnya pada setiap penghujung seratus tahun, Allah swt akan mengutus untuk umat ini orang yang akan memperbaharui agama mereka. Kalimah umat ini bermaksud umat Islam.

Hadis Abdullah bin Amru al-Ash ra Sesungguhnya iman yang ada dalam hati salah seorang kalian bisa rosak sebagaimana baju bisa rosak, maka mohonlah kepada Allah swt agar Dia memperbaharui iman dalam kalbu kalian. Kalimah iman inilah yang disebut keyakinan itu tadi.

Bersama dengan hadis-hadis di atas, ada beberapa landasan yang boleh dijadikan legitimasi bahawa tradisi pembaharuan sudah muncul sejak Islam hadir sebagai sebuah peradaban di Jazirah Arab.

Di sana sudah kedapatan orang-orang Islam memberikan respon terhadap apa yang dipandang menyimpang dari akidah. Atas sebab inilah tajdid mendapat laluan dan pengesahan dari al-Quran.

Ayat 170 al-Araf menyebut, Dan orang-orang yang berpegang teguh dengan Kitab Allah serta mendirikan sembahyang; sesungguhnya Kami tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki (keadaan hidupnya). Keadaan hidupnya bermaksud cara hidup yang berlandaskan kebenaran mengikut ayat-ayat al-Quran).

Ayat 117 Hud pula menyebut, Dan Tuhan-mu tidak sekali-kali hendak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya, selagi mereka sentiasa memperbaiki keadaan sesama sendiri. Maksud ayat ini hendak memberi tahu betapa pentingnya pemberi peringatan bagi sesebuah negara.

Sejarah mencatatkan sebab merosotnya budi pekerti sesuatu umat jika tidak ada dalam kalangan mereka itu orang-orang yang disebut (ulu baqiyatin) dalam ayat 116 Hud, ertinya yang mempunyai dasar-dasar baik (ada terjemahan menyebutnya yang berkelebihan akal fikiran, ada juga yang menyebutnya peninggalan), yang berani membendung kemerosotan itu. Inilah yang disebut oleh ayat 116 itu Maka sepatutnya ada antara umat yang telah dibinasakan dahulu, orang-orang yang berkelebihan akal fikiran yang melarang kaumnya melakukan kerosakan di bumi.

Ayat ini menyerlahkan betapa pentingnya ada orang-orang baik yang mewariskan peninggalan jejak yang akan dikenang oleh generasi-generasi akan datang, erti amar makruf nahi mungkar sebagai jaminan keselamatan kaumnya. Kelihatannya kenyataan ini menyangkut konsep berkongsi kelebihan itu yang disebut oleh ayat 69 al-Araf itu.

Ayat 117 Hud di atas tadi menegaskan kalaulah ada orang-orang yang mempunyai peninggalan iaitu meninggalkan ajaran agar dunia ini jangan dirosak oleh perbuatan manusia, tidaklah akan terjerumus ke dalam lembah kehinaan. Lembah kehinaan ialah neraka.

Jadi boleh dilakukan pembaharuan yang disebut tajdid itu tadi.

Sedar atau tidak, fakta di atas itu juga hendak menyatakan seseorang yang membaca al-Quran dan mengamalkan petunjuknya, ertinya dia adalah orang yang sentiasa memperbaharui Islamnya.

Misalnya, sembahyang adalah ibadah dalam Rukun Islam, tetapi kewujudan ayat 110 al-Isra’ itu tidak dijadikan petunjuk dalam sesi berjemaah; sebab membaca al-Quran itu dilakukan mengikut tradisi nenek moyang yang sejak sekian lamanya.

Yang lebih penting lagi untuk disedari iaitu ramai umat yang mengaku Islam tetapi tidak pula mempelajari idea tujuan penciptaan manusia, walhal ini adalah soal pokok yang memandu bagaimana cara hendak menjadi seorang Islam.

Ibadah Nabi Musa tidak diredai Allah, tahajud Abu Hashim juga demikian lantaran tujuannya tidak menjurus kepada menegakkan  idea tujuan penciptaan manusia. Inilah fenomenanya iaitu ramai yang berpegang kepada fahaman bahawa beribadah untuk faedah diri sendiri, walhal ini bertentangan dengan idea tujuan penciptaan manusia.

Apakah puncanya ramai orang Islam yang berpegang kepada fahaman bahawa melakukan umrah lebih aula, menderma untuk pembinaan masjid lebih penting dari membela asnaf dan anak yatim, dan sebagainya, Inilah antara yang digambarkan oleh penolakan ibadah-ibadah Nabi Musa itu.

Ada sebuah buku yang menyebut Sejarah mencatatkan pada zaman kedatangan Islam, terdapat banyaknya kepercayaan, mitos, konsep, falsafah tahyul, tradisi dan adat, yang cirinya kepalsuan bercampur aduk dengan kebenaran, yang salah dengan yang benar, yang karut marut dengan agama, dan mitos dengan falsafah, yang menyebabkan hati nurani manusia bercelaru, berspekulasi, yang tidak ada tanda-tanda akan reda.

Hari ini kesan dan tempiasnya masih ketara. Lihat sahaja fenomena kehidupan manusia hari ini: kehidupan manusia dipenuhi kejelekan-kejelekan seperti terjadinya rasuah dan kelam-kabut, kezaliman dan penindasan, kesusahan dan kesengsaraan, dan mementingkan diri sendiri. Kehidupan yang boleh disebutkan sebagai yang bukan untuk manusia mahupun binatang.

Keadaan-keadaan inilah yang menyebabkan kehidupan manusia tidak mempunyai identiti yang jelas, kehidupannya tidak tentu hala kerana telah menyimpang dari jalan yang sepatutnya. Tidak terkecuali kesannya adalah terhadap ibadah-ibadahnya, sama ada ibadah yang khusus maupun ibadah yang umum.

Tajdid diperlukan bagi membersihkan amalan-amalan yang menyimpang dari ajaran-ajaran al-Quran. Misalnya, 110 Isra' itu melarang kita membaca kuat dalam sembahyang tetapi fenomenanya adalah sebaliknya. Walaupun ayat itu dikaitakan dengan sejarah dan umat-umat terdahulu misalnya, hakikatnya ayat itu masih kekal ada dalam naskah al-Quran sehingga hari ini, untuk kita mengambil pengajarannya. Apakah kita tidak boleh melakukan tajdid itu

Ayat ini mengajar kita erti Jangan membuat bising. Jadi hukum-hukum yang melarang kita membuat bising itu ialah ayat 110 ini.

Dengan demikian kita harus melakukan suatu jihad, iaitu jihad meninggalkan kefahaman lama kepada kefahaman yang baru ini. Diakui memang sukar untuk melakukannya kerana yang lama itu telah berjalan sejak sekian lamanya, sudah mendarah daging, menjadi ikutan oleh entah berapa generasi tiba-tiba hendak melakukan anjakan paradigma. 

Namun perubahan ke arah yang lebih baik harus dilakukan, pencapaiannya bermula dengan satu sebelum menjadi banyak. Tajdid.

1 comment: