2 Siapakah Khalifah

Dalam Page 1 TPM telah disebut alasan Allah menjadikan manusia sebagai khalifah. Jadi seseorang khalifah itu ialah individu yang menegakkan prinsip hidup saling membantu, dengan kata lain seseorang khalifah itu ialah yang keperibadian berpegang kepada prinsip hidup untuk faedah orang lain.

Alasannya ialah kerana ayat 165 al-Anam kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakan-Nya kepada kamu, iaitu kelebihan dan kekuatan itu tadi.

Jadi, apabila Allah hendak menjadikan manusia sebagai khalifah di bumi (al-Baqarah, 30) ertinya setiap manusia harus menjadi seorang khalifah, berpegang kepada prinsip hidup itu tadi; kerana setiap manusia itu Allah anugerahi dengan:

ü kelebihan

ü kekuatan

Mengikut ayat 165 al-Anam, kesemua anugerah ini Allah jadikan ujian.

Jadi seseorang khalifah itu ialah individu yang prinsip hidupnya berpegang kepada idea menggunakan kelebihan dan kekuatan tubuhnya untuk membantu orang yang kekurangan.

Namun harus disedari bahawa manifestasi dari kelebihan dan kekuatan itu ialah harta dan wang. Ertinya kerana kelebihan akal yang cerdik bersama dengan kekuatan jasmaninya itu dapat digunakan untuk mencari harta dan wang. Jadi, harta dan wang itu adalah dikira sebagai sebahagian daripada maksud kelebihan dan kekuatan itu tadi.

Jadi setakat ini, keperibadian seseorang khalifah itu adalah berdasarkan kepada ayat 30 al-Baqarah, ayat 165 al-Anam dan ayat 69 al-Araf.

 Ada beberapa ayat lagi yang menyebut khalifah secara jelas.

Ayat 74 al-Araf, menyebut, Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Aad, dan di tempatkannya kamu di bumi, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-ganangnya untuk dijadikan rumah. Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi.

Ayat ini menarik perhatian kita supaya janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi. Alasannya, bumi tempat kita tinggal ini Allah sediakan sebagai tempat tinggal untuk mendirikan rumah.

Apabila Allah menyeru Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu, ertinya Allah menyeru menjaganya dengan cara janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi.

Jadi dapat difahami bahawa ayat 74 al-Araf ini adalah sebagai satu lagi prinsip hidup buat seorang khalifah kerana Allah menyeru maka kenanglah itu.

 Ayat 129 al-Araf pula menyebut, Mereka berkata: ‘Kami telah dianiaya dan diperhambakan (oleh Firaun) sebelum engkau datang kepada kami dan sesudah engkau datang kepada kami’. Nabi Musa menjawab: ‘Mudah-mudahan Tuhan kamu akan membinasakan musuh kamu dan menjadikan kamu khalifah di bumi, kemudian Dia akan memerhati bagaimana pula perbuatan kamu?’

Ayat ini ialah tentang aduan pengikut Nabi Musa mengenai penganiayaan dan penghambaan yang dilakukan oleh Firaun. Jawapan Nabi Musa adalah seperti yang tersebut itu. Yang sangat penting untuk dilihat ialah amaran Dia akan memerhati bagaimana pula perbuatan kamu.

Ertinya amaran ini adalah satu lagi yang harus kita jadikan prinsip hidup kita sebagai khalifah.

 Dan satu lagi ialah ayat yang menyebut khalifah juga, ertinya maksud ayat ini harus dijadikan sebagai unsur keperibadian seseorang khalifah. Ayat 14 surah Yunus menyebut, Kemudian Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) khalifah-khalifah di bumi menggantikan mereka yang telah dibinasakan itu, supaya Kami melihat apa pula corak dan bentuk kelakuan yang kamu akan lakukan.

Sangat jelas, ayat ini ditujuakan kepada kita (umat Muhammad).

Mesejnya ialah Kami melihat apa pula corak dan bentuk kelakuan yang kamu akan lakukan.

Jadi, dari ayat-ayat di atas itu harus dijadikan keperibadian seseorang khalifah:

ü * menggunakan kelebihan dan kekuatan untuk membantu yang kekurangan (al-Araf, 69)

ü * jangan bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi (al-Araf, 74)

ü * menjauhi penganiayaan dan penghambaan terhadap orang lain (al-Araf, 129)

ü * peringatan tentang bentuk kelakuan selaku umat Muhammad (yunus, 14).


No comments:

Post a Comment