Ketidaktentuan dan kecelaruan dalam kehidupan Islam itu adalah kerana kebanyakan kita berpegang kepada ideologi yang bercampur aduk antara kebenaran dengan falsafah, metos, dan pemikiran-pemikiran akal manusia dan sebagainya. Dengan kata lain kita berpegang kepada ideologi yang bukan lagi ideologi Islam yang tulin.
Untuk
kembali kepada ideologi yang tulin tidak ada cara lain selain kembali memahami tujuan penciptaan manusia.
Dengan maksud lain ia adalah idea yang mendasari keperluan mental dan jasmani individu dalam membentuk perjalanan sesebuah masyarakat, meliputi setiap
masa dan ruang kehidupan: permasalahan politik, sosial, ekonomi
dan perkara-perkara yang bersangkut paut dengan sejarah dan sosio-geografi
manusia.
Kamus Dewan Edisi Ketiga mentafsirkan ideologi sebagai
fahaman (ajaran) yang dipakai, atau dicita-citakan untuk
dasar pemerintahan dan lain-lain tujuan. Ertinya bagi seseorang
individu ideologi adalah
fahaman (ajaran) yang dipakai, atau
dicita-citakan untuk dasar jalan hidupnya;
atau bagi seseorang ketua keluarga ia adalah sebagai dasar atau polisi perjalanan keluarganya.
Ideologi selalunya
dikaitkan dengan pandangan tokoh dan sarjana seperti Destertt de Tracy, Machiavelli,
Thomas H, Karl Marx. Namun ideologi Islam adalah berdasarkan wahyu, justeru janganlah dipalit dengan pandangan-pandang tokok dan
sarjana itu tadi. Dengan kata lain, janganlah menilai ideologi Islam dengan
mengambil kira pandangan-pandangan yang diasaskan kepada pemikiran-pemikiran
mereka itu, kecuali yang serasi dengan ideologi Islam.
Fahaman
membawa erti yang berbeza dengan ideologi. Kamus Dewan Edisi Ketiga menyebut
bahawa fahaman ialah pengetahuan, pemikiran, anggapan, pendapat
dan kepercayaan seseorang terhadap sesuatu perkara. Jadi fahaman adalah sebahagian daripada item
yang membentuk ideologi. Dengan
kata lain fahaman adalah merupakan komponen yang membentuk ideologi.
Fahaman ialah
pemikiran-pemikiran yang masih dalam
bentuk tanggapan semata-mata, yang
mungkin menjadi realiti atau tidak mengikut tanggapan sesuatu masyarakat. Ideologi adalah gagasan idea
yang terbina daripada pemikiran-pemikiran
manusia terhadap sesuatu konsep, dan
sudah dijadikan pegangan oleh sesebuah
masyarakat.
Bagi ideologi Islam, ayat-ayat al-Quran itu melahirkan pemikiran-pemikiran yang membentuk ideologi atau yang disebut gagasan idea. Oleh kerana ianya adalah wahyu, ertinya ia
adalah gagasan idea
yang tidak
memerlukan masyarakat memutuskan menerimanya
atau tidak, ia adalah gagasan yang
mutlak, mesti diikuti. Pastinya ia adalah
suatu gagasan idea yang luhur, ideal, dan
sifatnya universal dan komprehensif.
Misalnya apabila ayat 69 al-Araf menyebut
Maka kenanglah, maka fahaman bagaimana caranya mengenang itu adalah buah fikiran atau pemikiran-pemikiran yang membina ideologi (Islam); apabila ayat 110 al-Isra menyebut Dan
janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau
perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu
maka fahaman bagaimana cara membacanya itu adalah juga buah fikiran atau pemikiran-pemikiran yang membina
ideologi (Islam).
Menolak penganiayaan seperti yang disebut oleh ayat 14 surah Yunus itu juga
adalah suatu ideologi, yang terbina oleh pemikiran-pemikiran
mengenai ayat tersebut. Demikian juga pemikiran-pemikiran
yang lahir dari ayat-ayat tentang khalifah
yang lain-lain itu.
Pendek
kata apa jua bentuk perintah atau larangan sama ada yang tersurat atau
tersirat dari ayat-ayat tentang khalifah
itu adalah ideologi. Jadi, orang-orang yang menjadikannya sebagai dasar perjalanan hidupnya akan mengangkat
manusia ke darjat sebaik-baik manusia,
yang digelar khalifah itu.
Jadi
harus difahami iaitu apabila saya mencadangkan kita memahami tujuan penciptaan manusia itu jika mahu
menyisihkan segala ketidaktentuan dan
kecelaruan yang telah dan sedang berlaku itu bahawa ayat-ayat yang menyebut
khalifah itu sebagai tunggak ideologi bagi sebaik-baik manusia. Sebagai tunggak
ianya mendasari hujah-hujah syarie
yang lain-lain itu; jadi hujah-hujah
syarie itu adalah merupakan rangkaian-rangkaiannya
yang menjelaskan lagi ideologi itu.
Jadi
di sini hendak menyatakan bahawa sebaik-baik
manusia adalah mereka yang berpegang kepada ideologi yang sumbernya ialah
al-Quran dan Hadis itu.
Justeru perhatikanlah bahawa pages selepas ini adalah merupakan antara ideologi-ideologi yang menjadi asas bagi mengenyahkan segala ketidaktentuan dan kecelaruan, supaya diri kita bebas dari segala ketidaktentuan dan kecelaruan itu.
Ilmu Usul al-Fiqh bermaksud, Ilmu tentang kaedah-kaedah yang membawa
kepada usaha merumuskan hukum syara’ dari dalil-dalil atau sumber yang
terperinci seperti al-Quran, Hadith, Ijma’ dan lain-lain.
Ilmu Usul al-Fiqh adalah Kaedah-Kaedah yang menjelaskan
cara-cara mengeluarkan hukum dari dalil dan sumber-sumber hukum.
Pendek kata, ilmu Usul al-Fiqh adalah ilmu
yang menjadi dasar kepada ilmu Fiqh.
Pendedahan ilmu Usul al-Fiqh menerusi penulisan buku ini
akan memahamkan masyarakat mengenai cara pembentukan hukum yang memerlukan
kemahiran memahami nas-nas staraj secara secara mendalam, sama ada nasa
al-Quran, al-Hadith mahupun ijtihad ulama silam (Usul Fiqh Dalam Syariah Islam, 8)
Fiqh ialah hukum-hukum syara’ yang telah dirumus dari dalil-dalil menurut aturan yang telah ditentukan.
Hakikatnya, inilah gagasan yang menjadi asas bagi
menjustifikasi kebenaran Islam, yang boleh dijadikan asas bagi
memperbetul dan membanteras ketidaktentuan dan kecelaruan yang sedang
kita bincangkan, dan yang menjadi asas membina watak dan keperibadian
bagi sebaik-baik manusia.
Namun harus disedari juga apabila Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi
mengatakan Ilmu Fiqh tidak menghendaki
siapa yang bercakap tetapi para ulama yang memutus betul atau salahnya. Justeru,
harus dilihat sesuatu buah fikiran itu,
bukan melihat siapakah yang bercakap, kerana Saidina Umar pernah menyebut Sungguh setiap orang lebih faham tentang
agama daripada aku (lihat di page Golongan Yang Sedikit. Namun terpulanglah:
mengikut hadis, jika sesuatu buah fikiran
itu tidak betul dapat satu, jika betul dapat dua.
No comments:
Post a Comment