Jadi
seseorang individu yang berjaya menunaikan seruan-seruan berikut adalah dikira
sebagai sebaik-baik manusia.
ü > menggunakan
kelebihan dan kekuatan untuk membantu yang kekurangan (al-Araf, 69)
ü > jangan bermaharajalela
melakukan kerosakan di muka bumi (al-Araf, 74)
ü > menjauhi
penganiayaan dan penghambaan terhadap orang lain (al-Araf, 129)
ü > peringatan
tentang bentuk kelakuan selaku umat Muhammad (yunus, 14).
Sebuah hadis menyebut, Sebaik-baik
manusia adalah yang memberikan
manfaat kepada orang lain, dan sejahat-jahat manusia adalah yang
mendatangkan kerugian bagi orang lain. Hadis ini tercatat dalam kitab Mukasyafah al-Qulub
muka surat 180 karangan (asal) Imam
al-Ghazali.
Tentu kalian setuju untuk mengatakan empat faktor di atas ini sebagai
jalan menyumbang kepada maksud memberikan
manfaat kepada orang lain, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Ertinya
sebaik-baik manusia itu ialah khalifah,
yang keperibadiannya dirumus oleh hadis itu memberikan
manfaat kepada orang lain.
Ertinya, apabila Allah menyatakan hendak menjadikan manusia khalifah melalui ayat 30 al-Baqarah itu ialah
untuk menjadikan sebaik-baik manusia.
Jadi sama ada hendak menjadi sebaik-baik
manusia atau menjadi khalifah itu
kedua-duanya adalah sama maksud, sama darjat. Disebut demikian itu kerana ada
orang yang terkejut bila dikatakan Allah hendak menjadikan manusia sebagai khalifah.
Dengan itu, untuk menjadi sebaiak-baik manusia yang paling mudah ialah
dengan menyahut seruan ayat 69 al-Araf itu iaitu menggunakan kelebihan dan kekuatan itu. Namun harus difahami bahawa
kita melakukannya atas inisiatif sendiri bukan atas permintaan; barulah
dikatakan itu adalah keperibadian
kita.
Bagi orang yang tidak sudi melakukannya dikatakan sejahat-jahat manusia kerana mendatangkan kerugian orang lain,
orang lain tidak mendapat faedah darinya.
Bagi orang
yang berharta pula harus menggunakan lebihan
hartanya untuk membantu orang yang kekurangan.
Jika dapat hingga ke tahap membangun
orang yang kekurangan itu sehingga ia
terlepas dari kesusahannya. Ertinya sehingga orang berkenaan itu tidak lagi
berada di tahap yang ada, dan mampu pula untuk membangun orang lain.
No comments:
Post a Comment