Golongan Yg Sedikit

Diriwayatkan, ketika khalifah Umar al-Khattab ra sedang melakukan tawaf, dia terdengar seseorang berdoa, Ya Allah, jadikanlah aku dalam kalangan hamba-Mu yang sedikit.

Tertarik dengan doa itu, selepas tawaf Saidina Umar bertanya kepadanya, Mengapa kamu berdoa sebegitu rupa? Belum pernah aku mendengar sesuatu seperti itu.

Sahabat itu menjawab, Wahai Amirul Mukminin! Aku membaca doa itu kerana aku takut dengan firman Allah:

Ertinya, Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu yang bersyukur. (al-Araf, 10)

Jawapan itu membuat Saidina Umar tersentak dan menangis lantas memberi respon, Sungguh setiap orang lebih faham tentang agama daripada aku.

Tersentak itu tandanya sejak sekian lamanya baginda berada di jalan yang dirasainya kurang tepat. Apakah yang kurang tepat itu?

Frasa kata menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi itu menunjukkan Allah mencipta manusia dan meletakkan di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan ertinya supaya menjalani kehidupan. Berapa ramaikah orang yang berpegang kepada maksud ayat ini.

Tidaklah keterlaluan jika dikatakan terlalu sedikit orang yang berpegang kepada situasi ini, lalu kebanyakan mereka berpegang kepada idea bahawa hidup di dunia ini untuk tujuan beribadah.

Bagi menjalani kehidupan, Allah berfirman dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan.

(berbagai jalan) penghidupan itu bermula dengan ciptaan mata-hari, cahayanya mengandungi tenaga yang boleh digunakan oleh tumbuhan untuk fotosintisis, hasilnya untuk makanan, obat-obatan, kayunya untuk membina rumah, dijadikan pakaian, dan berbagai-bagai lagi.

Fakta kajian menunjukkan hanya bumi yang sesuai untuk dijadikan tempat tinggal manusia, manusia tidak boleh hidup di matahari, atau di bulan, atau di bintang lain. Dengan qada’ qadar-Nya di bumi inilah telah menetapkan kamu hidup. Kemudian di dalam bumi inilah berbagai sumber kehidupan seperti yang disebut oleh ayat 29 al-Baqarah Dia-lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu yang bersyukur.

Jika sekadar hal-hal yang disebutkan ini masakan Umar as tidak mengetahuinya. Jadi apakah yang dimaksudkannya Sungguh setiap orang lebih faham tentang agama daripada aku. Apakah tentang agama yang tidak diketahuinya sedangkan beliau adalah sahabat rapat Nabi saw. Namun beliau terasa benar-benar belum berada dalam kalangan golongan yang sedikit itu.

 Siapakah golongan yang sedikit itu?

Di sini, tidak lain dan tidak bukan ialah golongan khalifah atau sebaik-baik manusia, yang mengurus manusia dan alam ini. Inilah golongan yang hidupnya mengikut tujuan penciptaannya. Inilah cara hidup yang mendapat rahmat Allah swt, yang memperoleh jalan singkat ke syurga. Inilah golongan orang yang mempunyai keimanan martabat ketiga itu.

Selebihnya ialah manusia awam yang hidupnya masih terpalit dengan ketidaktentuan dan kecelaruan walaupun dirinya Islam. Dia masuk syurga setelah menjalani sesi membersih dosa-dosanya.

Justeru berusahalah untuk menjadi orang yang bersyukur itu. Malah Allah akan tambah lagi nikmat kepada hamba-hambaNya yang bersyukur! Dan jika kamu sekalian bersyukur atas nikmat yang Aku berikan, maka niscaya akan Aku tambah nikmat-Ku untukmu. (Ibrahim, 7)

 Apakah sikap kita? Tidak mustahil buat kita mengikuti jejak mereka yang bercita-cita meraih darjat khalifah itu.

Jika ditelusuri semula jejak-jejak langkah seorang khalifah, kita hanya perlu membuat anjakan paradigma pemikiran, meninggalkan kehidupan Islam yang lama dan mula mengikuti yang baru, dengan kata lain melakukan pembaharuan.

ü Menjadi seorang yang menyahut seruan maka kenanglah itu,

ü Berpegang kepada prinsip hidup untuk faedah orang lain,

ü Menjalani kehidupan mengikut ideologi Islam,

ü Beribadah yang tujuannya untuk mendapat sikap tunduk patuh, bukan untuk kepentingan diri seperti meraih pahala,

ü Beramal dengan berpegang kepada fiqh keutamaan dan wasatiyah itu.

Jadi dapatlah kita memahami bahawa idea tujuan penciptaan manusia itu akhirnya membawa kita ke dalam kelompok sebaik-baik manusia itu, dan berdoa agar dimasukkan ke dalam golongan yang sedikit.

No comments:

Post a Comment